Høllevang - om os

Legende børn

Børnecenter Høllevang har eksisteret siden 1981, og ligger i et villakvarter i udkanten af Toftlund. Vi lægger i et skønt grønt område, med et godt stisystem, som gør, at vi nemt kan komme rundt i nærområdet, til fods, med klapvogne og vores Christianicykler.

På Høllevang har vi børn fra ca ½ år til skolealderen. Vi består af en småbørnsgruppe normeret til 17 børn, og to børnehavegrupper med op til 46 børn.

Vi har et dejligt hus, som består fire stuer, to børnehave stuer, og to småbørnstuer. Vi har også et  fællesrum og et lille køkken. Udenfor har vi en stor legeplads, som er delt op i mange område som fx cykelbane, overdækket sandkasse, lækker bålhytte, en bakke til at lege på, klatreststiver og gynger, samt et læbælte af træer, som kan bruges til mange spændende lege. De yngste børn, har deres egen indhegnet legeplads

Vi har et godt samarbejde med Høllevangskolen, som er en specialskole, hvor vi jævnligt låner deres gymnastiksal. Vi går tit på besøg på rideskolen, som også lægger i nærområdet. Derudover benytter vi os af de tilbud der er på biblioteket og andre tilbud i byen

Vi samarbejder tæt med dagplejen og Toftlundskole, samt Børnegården, hvor vi har fællespasning i nogle perioder i løbet af året.

I hverdagen har vi stor fokus på det enkelte barns trivsel og udvikling. Vi har en struktureret hverdag, med fokus på legen, hvor vi arbejder med børnene, i forhold til deres nærmeste udviklingszone. Vi tilrettelægger vores lege og læringsmiljøer ud fra børnenes behov, bl.a. ved hjælp af de kompetencehjul, vi udarbejder 1 gang årligt på alle børn.

Sidst men ikke mindst prioriterer vi et godt samarbejde med forældre, som inddrages flere gange årligt i de ting der sker i institutionen. Der sker ved arbejdsdage, forældrearrangementer og samtaler ved behov.