Øster Højst - Om os

Øster Højst

Øster Højst Børnehus ligger i byen ved siden af Øster Højst skole.

Vi er en integreret institution med børn fra 0-6 år.

Vi består af en småbørnsgruppe og en børnehavegrupper med normering på i alt 32 børn. Børnene i børnehavegrupperne er aldersopdelt med 2 grupper af børn på 3 til 4 år og en gruppe med børn på 5–6 år.

Vi har et dejligt hus med 2 stuer til småbørnene og børnehaven har 3 stuer. Ud over disse har vi et køkken og et fællessum, hvor børnene kan være vilde – motorikrum. Udenfor har vi en legeplads med cykelbane, gynger, sandkasse og et læbælte af træer, som kan bruges til mange spændende lege. De yngste børn har deres egen indhegnede legeplads.

I vores hverdag har vi stor fokus på det enkelte barns trivsel og udvikling. Vi har en struktureret hverdag med fokus på legen. Vi arbejder med børnene i forhold til deres nærmeste udviklingszone. Vi tilrettelægger vores læringsmiljø ud fra børnenes behov, bl.a. ved hjælp af de kompetencehjul, vi udarbejder 1 gange årligt på alle børn, og vores pædagogiske læreplan.

Vi har et godt samarbejde med Øster Højst Skole, hvor vi låner deres gymnastiksal, bibliotek, skolekøkken og deres legeplads. Vi har et tæt samarbejde ved overgange fra børnehaven til skole. Derudover benytter vi os af nærmiljøet bl.a. skoven, søen, kirken og spejder-hytten.

Vi har to eldrevne Christiania cykler, der giver os mulighed for at udforske området omkring os. Vi har der ud over sammen med de øvrige filialer i området to minibusser, vi i perioder kan benytte.

Sidst, men ikke mindst prioriterer vi et godt samarbejde med forældrene, som inddrages flere gange årligt i de ting, der sker i institutionen.

Vores åbningstid er mandage til torsdage kl. 6.15 – 16.30 og fredage kl. 6.15 – 16.